Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin - Vedtægter

§ 1. Navn og formål

Selskabets navn er Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin. Navnet forkortes DASAIM og vil herefter i vedtægterne blive benævnt “Selskabet”.

I sprogområder uden for de skandinaviske lande er navnet The Danish Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine. Selskabets formål er at fremme den videnskabelige og faglige udvikling af Selskabets discipliner samt yde rådgivning i uddannelses- og lægefaglige spørgsmål.

Selskabets discipliner er
• anæstesi
• intensiv medicin
• smertediagnostik og smertebehandling
• akutbehandling, traumebehandling og præhospitalbehandling samt katastrofemedicin

Selskabets discipliner varetages af følgende fagområder
• anæstesi og perioperativ medicin
• intensiv medicinsk terapi
• kronisk smertebehandling og palliativ medicin
• børneanæstesi
• thoraxanæstesi og thoraxintensiv terapi
• neuroanæstesi og neurointensiv medicin
• obstetrisk anæstesi
• akut-, traume- og præhospital behandling

 

§ 2. Medlemsforhold

Som ordinære medlemmer kan optages læger, der har dansk autorisation til at virke som læge og, som har vist Selskabets discipliner speciel interesse. Ordinære medlemmer er automatisk medlem af The Scandinavian Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (SSAI).

Stk. 2: udgået

Stk. 3: Som æresmedlemmer kan optages personer, som gennem en særlig indsats har medvirket til at fremme de formål, Selskabet arbejder for. Æresmedlemmer udnævnes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen.

Æresmedlemmer er ikke valgbare til Selskabets bestyrelse, udvalg eller lignende og er ikke stemmeberettigede på generalforsamlingen. Æresmedlemmer kan deltage i Selskabets arrangementer og modtager Selskabets nyhedsinformationer via nyhedsmail eller via Selskabets hjemmeside. Æresmedlemmer kan, hvis de ønsker det og opfylder betingelserne herfor, optages som ordinære medlemmer.

Stk. 4: Begæring om optagelse som ordinært medlem skal fremsendes til bestyrelsen. På førstkommende ordinære generalforsamling skal optagelsen godkendes.

Stk. 5: Udmeldelse skal ske skriftligt til DASAIM.

Stk. 6: Er et medlem i kontingentresistance med mere end ét år, betragtes medlemmet som udmeldt. Genoptagelse kan finde sted efter betaling af restancen.

 

§ 3. Generalforsamlingen

Generalforsamlingen er Selskabets øverste myndighed. Indkaldelse til generalforsamling annonceres på Selskabets hjemmeside eller ved udsendelse af nyhedsmail til medlemmerne med mindst 14 dages varsel.

Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt i november med følgende dagsorden:

1. Valg af dirigent.
2. Formandens beretning.
3. Beretning fra udvalg og arbejdsgrupper
4. Beretning og regnskab fra DASAIMs Fond – udgået
5. Indkomne forslag
6. Regnskab og budget, herunder de lægelige revisorers beretning og fastsættelse af kontingent
7. Valg af formand og/eller kommende formand (året før formanden afgår)
8. Valg af formænd for udvalgene, nævnt i protokollat 1
9. Valg af kasserer, redaktør og 2 Yngre Læger til bestyrelsen
10. Valg af formænd for øvrige udvalg
11. Valg af øvrige medlemmer til udvalg
12. Valg af repræsentanter for Selskabet
13. Valg af uafhængig statsautoriseret revisor samt 2 lægelige revisorer og en revisorsuppleant
14. Eventuelt

Forslag til generalforsamlingens dagsorden skal være bestyrelsen i hænde senest 1. oktober det pågældende år. Forslagene, samt navnene på bestyrelsens kandidater til ledige poster, annonceres på Selskabets hjemmeside senest 14 dage før generalforsamlingen eller udsendes i nyhedsmail til medlemmerne. Forslag til personvalg kan fremsættes på generalforsamlingen.

Stk. 3: Kun ordinære medlemmer er valgbare og har stemmeret på generalforsamlingen.

Stk. 4: Vedtagelse af indkomne forslag sker ved simpelt flertal.

Stk. 5: Valg i henhold til generalforsamlingens dagsorden – bortset fra formandsvalget – afgøres ved relativmajoritet. Såfremt der er flere kandidater end der er ledige poster, skal afstemningen ske skriftligt. Hvert stemmeberettiget medlem har én stemme til hver ledig post.

Stk. 6: Forslag til formandsposten kan fremsættes på generalforsamlingen. Valget gælder for 2 år. Umiddelbart genvalg kan finde sted én gang. Valget af formand afgøres ved absolut majoritet, det vil sige med over halvdelen af de afgivne stemmer. Opnås en sådan majoritet ikke ved 2 afstemninger, foretages valg mellem de to, der ved anden afstemning opnåede flest stemmer.

Stk. 7: Stemmeafgivningen kan, både ved behandling af indkomne forslag og ved valg, ske ved skriftlig fuldmagt. Hvert tilstedeværende medlem kan kun have én fuldmagt.

Stk. 8: udgået
Ændres til:
Stk. 9: Generalforsamlingen skal vælge repræsentanter for Selskabet til andre offentlige myndigheder eller selskaber i såvel ind- som udland. Valg sker efter principperne nævnt under stk. 5. Ved særligt hastende opgaver kan bestyrelsen udpege en repræsentant. Udpegningen prøves på førstkommende generalforsamling.

Stk. 10: Formanden er medlem af The Scandinavian Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicines bestyrelse.

Stk. 11: For alle valgte gælder, at valgperioden er to år. For alle valgte, bortset fra formanden for Selskabet, gælder, at en sammenhængende funktionsperiode ikke må overstige 6 år medmindre særlige forhold gør sig gældende. Hvis et udvalgs medlem bliver valgt til formand for udvalget starter en ny 6-års periode.

Stk. 12: Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen med 14 dages varsel. Hvis 1/4 af medlemmerne eller et flertal i bestyrelsen kræver det, skal bestyrelsen foranledige indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling senest en måned efter det stillede krav, ligeledes med 14 dages varsel.

 

§ 4. Selskabets ledelse

Selskabets øverste myndighed mellem generalforsamlingerne er Selskabets bestyrelse. Bestyrelsen består af formanden for Selskabet, kommende formand valgt på generalforsamlingen året inden den siddende formand afgår (når relevant), kassereren og 2 Yngre Læger (hvoraf den ene konstitueres som lægelig sekretær), samt formændene for Anæstesiudvalget, Børneanæstesiudvalget, Uddannelsesudvalget, Intensivudvalget, Smerteudvalget, Neuroanæstesiudvalget, Obstetrisk anæstesiudvalg, Præhospitaludvalget, Thoraxanæstesiudvalget og hjemmesidens redaktør. Bestyrelsen kan udvides af generalforsamlingen efter reglerne i protokollat 1.
Medlemmer, valgt til selskabets bestyrelse, herunder formand, kommende formand og udvalgsformænd, samt personer udpeget til at repræsentere selskabet i eksterne arbejdsgrupper, skal være speciallæge i anæstesiologi. Undtaget herfra er 2 repræsentanter for yngre læger.

Stk. 1.2: Selskabets daglige virksomhed varetages af bestyrelsen. Bestyrelsen udpeger af sin midte en næstformand. Forhold, hvorom der stemmes, afgøres med simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Bestyrelsen skal mindst én gang årligt afholde fællesmøde med formændene for alle udvalg og arbejdsgrupper.

Stk. 1.3: Bestyrelsen kan nedsætte og opløse arbejdsgrupper.

Stk. 1.4: Næstformanden varetager formandens funktion ved dennes midlertidige fravær. Ved formandsvacance vælges ny formand.

Stk. 2: Alle udvalg arbejder efter et kommissorium godkendt af bestyrelsen. Antal medlemmer af udvalg fastsættes af bestyrelsen og fremgår af kommissoriet. Udvalgenes medlemmer vælges på generalforsamlingen. Bestyrelsen kan ved behov supplere de valgte udvalg ved udpegning af ekstraordinære medlemmer. Bestyrelsen kan lade sig repræsentere i alle udvalg ved et medlem udpeget af bestyrelsen.

Stk. 2.2: Bestyrelsen udpeger repræsentanter til Lægevidenskabelige Selskabers repræsentantskab.

Stk. 2.3: Medlemmer, valgt til selskabets bestyrelse eller udvalg, samt personer udpeget til at repræsentere selskabet i eksterne arbejdsgrupper har pligt til at erklære relevante interessekonfilikter overfor selskabets bestyrelse samt overfor de enkelte udvalg og/eller arbejdsgrupper.

Stk. 3: Får et medlem af bestyrelsen eller en udvalgsformand permanent forfald, kan bestyrelsen udpege et nyt medlem indtil næste ordinære generalforsamling.

 

§ 5. Økonomi

Ordinære medlemmers kontingent fastsættes af generalforsamlingen. Æresmedlemmer samt pensionerede medlemmer betaler ikke kontingent.

Stk. 2: udgået

Stk. 3: Selskabets regnskabsår går fra den 1. juli til den 30. juni. Regnskabet forelægges på generalforsamlingen, revideret af en uafhængig statsautoriseret og af de lægelige revisorer.

Stk. 4: Selskabet tegnes af formanden og kassereren eller den/de personer, som bestyrelsen skriftligt meddeler prokura.

 

§ 6. Andre forhold

Ændringer i vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, såfremt 1/4 af medlemmerne er til stede og mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget (ugyldige eller blanke stemmer tæller ikke i det totale stemmetal). Er dette ikke tilfældet kan der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling med 14 dages
varsel. Er 3/4 af de afgivne stemmer her for forslaget, uanset det fremmødte antal medlemmer, er forslaget vedtaget.

Ændringer i protokollater til vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling med simpelt flertal blandt de tilstedeværende.

Stk. 2: Eksklusion af medlemmer kan foretages af generalforsamlingen ved simpelt flertal efter indstilling fra
bestyrelsen.

Stk. 3: Selskabets opløsning kan kun ske på en – med dette formål – særlig indkaldt generalforsamling, hvor
mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for opløsningen. I tilfælde af Selskabets opløsning tilfalder Selskabets formue Lægeforeningen.

 

Protokollat 1:

Selskabet har udvalg vedrørende anæstesiologi og perioperativ medicin (Anæstesiudvalget), intensiv medicinsk terapi (Intensivudvalget), uddannelse (Uddannelsesudvalget), smertediagnostik og behandling samt palliativ medicin (Smerteudvalget), børneanæstesi (Børneanæstesiudvalget), thoraxanæstesi og thoraxintensiv terapi (Thoraxanæstesiudvalget), neuroanæstesi og neurointensiv medicin (Neuroanæstesiudvalget), obstetrisk anæstesi (Obstetrisk anæstesiudvalg), akut-, traume- og præhospital behandling (Præhospitaludvalget), forskning (Forskningsudvalget), etik (Etikudvalget) og regional anæstesi (udvalget for regional anæstesi). Formanden for udvalg, der har fungeret i 2 år, kan efter godkendelse på
generalforsamlingen indtræde i Selskabets bestyrelse.

Danske Anæstesiologers Organisations (DAO) bestyrelse udpeger blandt de praktiserende speciallæger med fuldtidsydernummer, subsidiært med
deltidsydernummer, et medlem, der godkendes på generalforsamlingen og herefter deltager i bestyrelsens arbejde.

 

Protokollat 2:

Forretningsorden for uddannelsesudvalget:
Udvalget er ansvarlig for at udarbejde overordnede retningslinjer for videreuddannelsen i anæstesiologi og kurserne under speciallægeuddannelsen. Tilrettelæggelsen af kurserne foregår i samarbejde med selskabets fagudvalg.
Desuden arbejder udvalget med politik for speciallægernes efteruddannelse.

Udvalget består af:
• En formand
• Tre speciallæger, alle valgt på generalforsamlingen. De tre speciallæger repræsenterer de tre uddannelsesregioner, hvorfor der vælges én repræsentant fra hver Region
• Tre uddannelsessøgende læger (indstillet af FYA og valgt på generalforsamlingen)
• Tre postgraduate kliniske lektorer (PKL) én fra hver uddannelsesregion (hvis en PKL ikke er anæstesiolog, da udpeges et andet medlem, der er anæstesiolog og medlem af det regionale uddannelsesråd)
• Hovedkursuslederen
• Repræsentanten i UEMS

 

Protokollat 3:

Alle udvalg og arbejdsgrupper refererer ved deres formand til bestyrelsen. Der afholdes mindst 1 årligt møde med deltagelse af bestyrelsen og formændene for de enkelte udvalg og arbejdsgrupper. Referater af udvalgsmøder og møder i arbejdsgrupper sendes til gensidig orientering til alle udvalgsformænd og bestyrelsen og lægges ud på hjemmesiden.

Protokollat 4:

Bestyrelsen offentliggør en fuldstændig fortegnelse over alle medlemmer af udvalg, arbejdsgrupper og selskabets repræsentanter. Offentliggørelsen skal finde sted senest 3 måneder efter seneste ordinære generalforsamling eller ekstraordinære generalforsamling. Offentliggørelse sker på Selskabets hjemmeside eller ved udsendelse af nyhedsmail. Ændringer i udvalgenes personsammensætning imellem to
generalforsamlnger offentliggøres løbendepå Selskabets hjemmeside.

Vedtaget på stiftende generalforsamling den 29. oktober 1949, ændret på generalforsamlinger: 28. januar 1950, 20. oktober 1951, 19. januar 1952, 30. januar 1954, 28. januar 1956, 19. januar 1963, 12. marts 1966, 21. januar 1972, 9. marts 1978, 8. februar 1979, 13. februar 1981, 14. november 1986, 24. april 1987, 16. februar 1990, 25. maj 1991, 1. april 1995 og 14. marts 1997, 6. november 1998, med tilhørende protokollater ved ekstraordinær generalforsamling 15. april 1999, 4. april 2003 og november 2008. Ændret på generalforsamling 14. november 2013, 13. november 2014, 8. marts 20