Boganmeldelse: Når Tiden Tæller

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print
Skærmbillede 2024-01-22 kl. 10.26.10

Som læge er det spændende at kunne læse i bogen hvordan de tidligste principper fra anæstesiologi og intensiv medicin, iværksat af blandt andet Henning Ruben og Bjørn Ibsen, hurtigt blev appliceret i ambulancetjenesten i Danmark

Torsten Lang-Jensen har skrevet bogen ‘Når Tiden Tæller’ og det har han gjort rigtig godt. I bogen giver Lang-Jensen er en samlet historisk beskrivelse af hvad der er gjort for at hjælpe mennesker med sygdom eller tilskadekomst uden for hospital fra den spæde start helt tilbage i middelalderen over den formelle opstart i Danmark i 1889 og frem til den præhospitale verden vi kender i 2019.

Bogen er både en rigtig fin historisk indføring i de allertidligste tanker omkring hvordan det offentlige og private sundhedsvæsen har håndteret de patienter, der først i nyere tid for alvor er blevet betragtet som nogle der skal håndteres af det offentlige bestående sundhedsvæsen.

Bogen skildrer også den store rolle som blandt andet Falck har spillet i det danske præhospitale system og giver en god forståelse af hvordan en privat entreprenør har været næsten synonym med en offentlig forpligtelse til at bringe hjælp ud til borgere og patienter. Samtidig beskriver den også hvor mange dilemmaer og juridiske og politiske forviklinger der har været i udviklingen.

Som læge er det spændende at kunne læse i bogen hvordan de tidligste principper fra anæstesiologi og intensiv medicin, iværksat af blandt andet Henning Ruben og Bjørn Ibsen, hurtigt blev appliceret i ambulancetjenesten i Danmark. Udviklingen i ambulancetjenesten er herefter tæt tilknyttet anæstesiologien og mange kollegaer som fortsat er aktive i dag nævnes i bogen. Fødslen af de første ordninger med hvad der dengang hed lægeambulancer beskrives med alle relevante detaljer omkring politisk fokus, mangel på kompetencer blandt ambulanceredderne, forskningsprojekter, ildsjæle og alt det der ligger til grund for vores nuværende ordninger her i landet.

Også kardiologiens store indflydelse på den præhospitale udvikling og fokus på hurtig behandling af patienter med blodpropper i hjertet gennemgås på en spændende og systematisk måde. Man får en god fornemmelse for hvilke udfordringer der har været i forbindelse med indføring af ting som vi i dag opfatter som absolutte selvfølger, heriblandt muligheden for optagelse af EKG og udførsel af defibrillering af ambulancebehandlerne.

“Når tiden tæller” er spændende og meget relevant for en hel række fagprofessioner, heriblandt ambulancebehandlere, læger, ledere, forskere, administratorer, embedsmænd og politikere der ønsker mere indsigt i det historiske grundlag for det præhospitale setup vi kender fra i dag.

Se mere